دکتر بهروز گندمی

عمل جراحی زیبایی گوش (اتوپلاستی)

این متن را به اشتراک بگذارید

اتوپلاستی (otoplasty) که به آن جراحی زیبایی گوش نیز گفته می‌شود؛ روشی برای تغییر شکل دائم، موقعیت گوش است. اگر گوش شما بیش ازحد بزرگ و برجسته است، می‌توانید جراحی زیبایی انجام دهید.
همچنین اگر گوش یا گوش‌های شما به دلیل آسیب دیدگی یا نقص مادرزادی شکسته باشد، این افراد کاندید جراحی اتوپلاستی هستند. بعد از رشد کافی لاله گوش معمولاً بعد از ۶-۷ سالگی تا بزرگسالی می‌توان اتوپلاستی را انجام داد.

در بعضی از موارد دفورمیتی‌های گوش باید در سن پایین‌تری جراحی شود اما سن اصلاح اختلال loopear  یا گوش برجسته در سن 6 تا 12 سالگی است.

تکنیک‌های اتوپلاستی بر اساس نوع و فرم گوش، اجرا می‌شوند. پزشک ممکن است از برش‌های مختلف استفاده کند .
• پشت گوش‌ها
• درون چین‌های داخلی گوش‌ها
پس از ایجاد برش، جراح بر اساس صلاح دید غضروف و پوست اضافی را بر می‌دارد و غضروف را در موقعیت جدید با نخ‌های بخیه در موقعیت جدید شکل می‌دهد. سپس او غضروف‌ها را در موقعیت مناسب جمع کرده و با بخیه‌های داخلی آن را محکم می‌کند. این روش به طور معمول حدود دو ساعت طول می‌کشد.

اتوپلاستی نوعی جراحی زیبایی کم خطر به حساب می‌آید. در ادامه به برخی عوارض نادر این عمل می‌پردازیم. این موارد عبارتند از:
• جای زخم؛ در حالی که جای زخم  اتوپلاستی ممکن است به صورت خطی در پشت گوش پنهان شود به همین خاطر این جای بخیه‌ها از لحاظ زیبایی برای بیمار مشکل ساز نیست .
• عدم تقارن جزئی بعد از عمل کاملا طبیعی است  و جراحی اتوپلاستی ایرادات بزرگ را برطرف می‌کند.
• تغییر در احساس پوست؛ در حین اتوپلاستی، جابجایی مجدد گوش‌ها می‌تواند به طور موقت بر احساس پوست در ناحیه تأثیر بگذارد. به ندرت، تغییرات دائمی هستند.
• تصحیح بیش از حد؛ اتوپلاستی می‌تواند خطوط غیرطبیعی ایجاد کند که به نظر می‌رسد گوش‌ها به پشت محکم شده‌اند.
مانند هر نوع عمل جراحی بزرگ، اتوپلاستی خطر خونریزی، عفونت و واکنش نامطلوب به بیهوشی را دارد. همچنین ممکن است به باند جراحی یا سایر مواد استفاده شده در حین یا بعد از عمل  حساسیت داشته باشید

بزرگی بیش‌ازحد گوش‌ها یا فرم ناهنجار آن‌ها، باعث جلب‌توجه افراد دیگر شده و عزت‌نفس کودکان و بزرگ‌سالان را با مشکل مواجه می‌کند. این موضوع ممکن است باعث شود که آن‌ها گوش‌های خود را با موهایشان پنهان کنند یا از کلاه‌ها یا مدل موهایی استفاده کنند که بیرون‌زدگی یا فرم ناهنجار گوش‌هایشان را بپوشاند.

اتوپلاستی یا جراحی زیبایی گوشی، روشی برای تغییر شکل ظاهری گوش یا اصلاح آن و تغییر اندازه آن‌ها و بهبود موقعیت گوش‌هاست. این روش معمولا برای درمان گوش‌هایی که از سر خارج شده‌اند، به طرز نامتناسبی بزرگ هستند یا شکل طبیعی ندارند، استفاده می‌شود.
مشکل در ساختار ظاهری گوش معمولا به‌صورت مادرزادی وجود دارد و با رشد افراد واضح‌تر می‌شود؛ اما در بعضی موارد نیز ممکن است در تصادف یا در حین ورزش به ظاهر گوش‌ها و حالت آن‌ها آسیبی رسیده باشد. اتوپلاستی ضمن ایجاد تعادل و تناسب در فرم و اندازه گوش‌ها، شکل طبیعی‌تری به آن‌ها می‌دهد و این موضوع باعث افزایش عزت‌نفس افراد خواهد شد. این عمل را می‌توان هم برای کودکان و هم برای بزرگ‌سالان انجام داد تا گوش‌هایی زیباتر و طبیعی‌تر داشته باشند.

مزایای انجام جراحی اتوپلاستی چیست؟

گوش‌های نامتقارن، گوش‌های بزرگ و گوش‌های دفرم، ظاهر چهره فرد را دچار تغییر می‌کند. معمولا این افراد، اعتماد به‌نفس ضعیفی دارند و چندان از ظاهر چهره‌شان رضایتی ندارند. با انجام جراحی زیبایی اتوپلاستی، چهره فرد بسیار متعادل‌تر می‌شود.
با انجام جراحی اتوپلاستی، زیبایی ظاهری گوش و چهره‌تان بازمی‌گردد. در نتیجه، اثر مستقیمی بر روحیه فرد می‌گذارد. معمولا، افرادی که این جراحی را انجام می‌دهند، به طرز شگفت‌انگیزی، حس مطلوب و رضایت‌بخشی از چهره و ظاهرشان دارند.


آیا ناهنجاری گوش در نوزاد فقط با جراحی ممکن است؟

یکی از نگرانی‌هایی که مادران پس از تولد فرزندشان دارند، شکل و فرم گوش‌ آن‌ها است. در بسیاری از نوزادان، یکی از گوش‌ها و یا هردو آن، دچار برجستگی و دفرمگی است. معمولا در صورتی که ناهنجاری شکل و فرم گوش در هفته اول تولد نوزاد اصلاح نشود، در سنین بالاتر، برای اصلاح فرم گوش، نیازمند جراحی اتوپلاستی خواهد بود. اما، در صورتی‌که همان هفته اول، با استفاده از گوش‌گیرهای مخصوص، گوش نوزاد را به سر نزدیک کنید، احتمال بهبودی بسیار بالا است.

نتیجه اتوپلاستی پس از چه مدت قابل مشاهده است؟

نتیجه جراحی اتوپلاستی، معمولا بلافاصله پس از عمل جراحی، قابل مشاهده است. معمولا پس از جراحی زیبایی گوش و قبل از پانسمان، می‌توانید نتیجه عمل را تا حدودی ببینید. این نتیجه را تا زمانی که تورم در ناحیه پشت گوش ایجاد شود، می‌توان دید. اما پس از ایجاد تورم و کبودی پس از عمل، لازم است منتظر بهبودی بمانید.

معمولا نتیجه نهایی ۲ الی ۳ ماه بعد از عمل مشخص می شود.

از مراقبت های بعد از جراحی گوش بدانید!
• مراقبت از جای زخم و تعویض به‌موقع پانسمان گوش، یکی از مهم‌ترین بخش‌‌ های مراقبت های بعد از جراحی گوش است. عدم عفونت گوش پس از جراحی، ارتباط مستقیمی به این بخش از مراقبت دارد.
• مصرف مسکن پس از جراحی رایج است، طبق توصیه پزشک برای کاهش درد و کنترل آن، از داروهای تجویزشده استفاده کنید.
• ۵ روز پس از جراحی، معمولا نواحی بخیه شده پشت گوش، دچار خارش می‌شوند. سعی کنید به‌ هیچ‌عنوان این نواحی را نخارانید، می توانید از پماد های آنتی بیوتیک استفاده کنید.
• حتما ملحفه بالشت را مرتب تعویض کنید و خطر بروز عفونت را کاهش دهید.
• سعی کنید از بالشت نرم استفاده کنید و با کمک بالشت‌های کوچک‌تر، در زمان خواب، فشار را از روی گوش‌ها بردارید.
• از خوابیدن بر روی گوشی که تحت عمل جراحی قرار گرفته است، حتی الامکان پرهیز کنید.
• برای اطمینان از موفقیت آمیز بودن مراقبت های بعد از جراحی گوش، حتما در خصوص زمان استحمام و شروع فعالیت‌های عادی، با پزشک‌تان مشورت کنید.
• یکی از مهم‌ترین بخش‌ های مراقبت های بعد از جراحی گوش، محدودیت در انجام ورزش‌های سنگین رزمی است.انجام این ورزش‌ها، تا حداقل ۳ ماه ابتدایی اصلا توصیه نمی‌شود. در خصوص شروع مجدد این ورزش‌ها، حتما با پزشک‌تان مشورت کنید.

معمولا تا یک هفته بعد از عمل روی گوش ها با باند کشی بسته است.

بخیه ها جذبی است و‌نیاز به کشیدن ندارند.

توصیه می شود تا یکماه بعد از عمل شب ها روی گوش ها، با باند کشی به صورت ملایم بسته شود.

توجه داشته باشید که گوش ها، به طور معمول و در افراد عادی نیز کاملا یکسان نیستند، و به کلیه بیماران گفته می شود که بعد از اتوپلاستی هم دو گوش کاملا یکسان نمی شود، و ممکن است تفاوت های جزئی در گوش ها باقی بماند.

اشتراک در خبر نامه

با عضویت در خبرنامه ما می توانید از جدید ترین مطالب پزشکی مطلع شوید

مطلب بیشتر را ببینید

مطالب مفید

بهترین سن انجام عمل اتوپلاستی

اتوپلاستی (otoplasty) که به آن جراحی زیبایی گوش نیز گفته می‌شود؛ روشی برای تغییر شکل دائم، موقعیت گوش است. اگر گوش شما بیش ازحد بزرگ

آیا برای گرفتن نوبت زمان ندارید؟

رزرو آنلاین نوبت راهکاری مناسب برای شما